Overzicht landelijke commerciële radio
De partijen maken zelf bekend onder welke zendernamen ze vanaf 1 september gaan uitzenden via de negen pakketten. Onderstaand staan de namen die inmiddels bekend zijn. SLAM! en Sublime zijn vanaf deze datum elders en dus niet meer op hun oorspronkelijke landelijke FM-frequenties te beluisteren.

  1. Sky Radio, 101 FM en DAB+
  2. Radio 10, onder andere 103.0/103.2 FM en DAB+ (was: Radio Veronica)
  3. Qmusic, 100.4 FM/100.7 FM en DAB+
  4. BNR, onder andere 91.3/100.1 FM en DAB+
  5. Radio Veronica, onder andere 91,1/95.2 FM en DAB+ (was: SLAM!)
  6. Radio 538, 102 FM en DAB+
  7. JOE, onder andere 103.8/104.1 FM en DAB+ (was: Radio 10)
  8. Radio4All, onder andere 90.5/90.7 FM en DAB+ (was: Sublime)
  9. 100% NL, onder andere 104.4/104.6 FM en DAB+

Van deze negen landelijke pakketten is er één specifiek bestemd voor een commerciële nieuwszender (BNR) en één voor een zender (100% NL) die voornamelijk Nederlandstalige muziek draait. Voor een voldoende gevarieerd aanbod via de landelijke pakketten volstaan deze twee zogenoemde clausuleringen. Nieuwe kanalen zoals DAB+, internetradio en streamingdiensten zorgen inmiddels voor een gevarieerd aanbod om een breed Nederlands medialandschap te hebben qua muziekgenre of thema. De rest van de pakketten is dus ongeclausuleerd: radiostations mogen zelf bepalen wat zij op deze frequenties uitzenden.

Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) maakte op vrijdag 7 juli 2023 de uitkomsten van de Nederlandse landelijke radioveiling bekend. De negen beschikbare landelijke pakketten hebben in totaal €152,8 miljoen opgebracht. Een rechtspersoon kon bij deze veiling maximaal drie pakketten verkrijgen voor een periode van twaalf jaar. In die periode is er in de pakketten een koppeling tussen analoge (FM) en digitale (DAB+) radio. Het eventueel verplicht uitfaseren van analoge radio (FM) zal daarom pas ná 2035 plaatsvinden. Dat biedt zekerheid aan partijen die nu één of meerdere pakketten hebben gewonnen.

Minister Micky Adriaansens (EZK): “Met deze succesvolle veiling hebben we gezorgd dat er voldoende gevarieerd radioaanbod is en blijft voor Nederlanders. Dat was nodig, want de laatste grote verdeling was in 2003. Sindsdien zat de markt op slot. Daarnaast is de manier hoe we luisteren naar muziek, entertainment of nieuws ingrijpend gewijzigd door de komst van digitale radio, streamingdiensten, podcasts en sociale media. Door te veilen, hebben we nu weer een toekomstbestendige en concurrerende radiomarkt. Partijen hebben nu van vergunning kunnen veranderen en er is ook een nieuwkomer.”

  • Afbeelding van Andy Leung via Pixabay

Door Joop