Afbeelding van Manuel Alvarez via Pixabay

In de eerste helft van 2023 zei 78 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder iets online gekocht te hebben. Dat is meer dan een jaar eerder, en vergelijkbaar met 2021. De verkoop van digitale producten en diensten nam vergeleken met 2022 licht toe, terwijl de verkoop van goederen nauwelijks is veranderd. Van de online shoppers had 43 procent klachten over de aanschaf. In 2021, toen er ook naar klachten werd gevraagd, was dat 56 procent. Dit blijkt uit het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen van het CBS.


Deze enquête wordt jaarlijks van april tot juli gehouden. Er doen ongeveer 6 duizend mensen van 12 jaar of ouder met het onderzoek mee. In 2023 zeiden ongeveer 12,1 miljoen 12-plussers iets online gekocht te hebben in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek. Vooral 25- tot 35-jarigen kopen via internet (93 procent), van de 75-plussers deed 36 procent online aankopen.

Meer kaartjes voor concert, film of theater via internet verkocht
Online kaartjes kopen voor de bioscoop, een concert of een cultureel evenement nam toe van 38 procent in 2022 naar 42 procent in 2023. Van de 12-plussers kocht 48 procent films of series via een streamingdienst, of als download. Dat is vergelijkbaar met 2022. Ook kochten meer mensen een abonnement voor internet of mobiele telefoon, of muziek via een streamingsdienst of download dan een jaar eerder.

Online aankoop goederen niet veranderd
57 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder kocht via internet kleding, sportkleding, schoenen, of accessoires zoals tassen en sieraden. Daarmee stonden deze artikelen bovenaan de lijst van meest gekochte online producten. Dat was ook zo in 2022, maar toen werden deze producten minder vaak online aangeschaft dan in 2023. Iets meer dan 40 procent van de mensen bestelde online maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen, of cateraar. Dat was ook zo in 2022.
Verder kocht ongeveer een kwart van de 12-plussers via internet cosmetica, sportartikelen, meubels, woonaccessoires of etenswaren, ook vergelijkbaar met een jaar eerder.

In 2023 was de online aankoop van meubels, computers, elektronica, gedrukte boeken, maaltijden en etenswaren lager dan in 2021, tijdens de coronapandemie.
Meeste klachten over te late levering, maar minder dan twee jaar eerder
Van degenen die online winkelden, had 43 procent klachten hierover. In 2021, toen dit – anders dan in 2022 – wel werd gevraagd, gaf nog 56 procent aan problemen te ervaren met online winkelen. De meest genoemde klacht was te late levering van de bestelde producten: 33 procent klaagde hierover, tegen 40 procent in 2021.

 

Andere veel genoemde klachten waren technische problemen bij bestellen of betalen, moeilijkheden bij het vinden van informatie over garantie en wettelijke rechten, en probleem bij het indienen van een klacht of de klacht niet goed afgehandeld werd.

  • Bron CBS
  • Afbeelding van Manuel Alvarez via Pixabay

Door Joop